Dit zijn (nog steeds) de thema’s met de hoogste noden. Wij willen voorkomen dat belangrijke thema’s vergeten geraken, daarom zullen wij rond deze thema's regelmatig acties en campagnes voeren. PRO Merchtem staat voor openheid en vernieuwing in de Merchtemse politiek. Indien andere partijen onze ideeën willen steunen of overnemen, dan kunnen wij dit enkel maar toejuichen.
Waar draait het voor ons om?
Wij willen Verbetering voor onze gemeente.
Leest u gerust even mee.
Vragen stellen over ruimtelijke ordening in Merchtem is, op z’n zachtst gezegd, ‘not done’. De uitgebreide bouwverordening laat al jaren op zich wachten, nochtans ligt deze al op tafel sedert 2009! De bevoegde schepen countert elke opmerking, elke kritiek of elk voorstel met dooddoeners als: ‘anders wordt wonen in Merchtem te duur’ of ‘de overheid verplicht ons aan ‘inbreiding’ te doen’. Dat soort opmerkingen roept meer vragen op dan het antwoorden biedt. Zorgt een wildgroei aan appartementen echt voor een prijsdaling? Waarom merkt men daar dan zo weinig van? Verplicht de overheid ons echt om appartementen te laten neerpoten? Zoniet, wiens interpretatie van ‘inbreiding’ wordt er eigenlijk gevolgd? Heeft men eigenlijk voldoende aandacht voor de woonkwaliteit van de appartementsbewoners? Waarom is er geen verplicht percentage aan groenvoorziening en garages voor bouwheren? Waarom is het gemeentebestuur in haar plannen al te vaak karig met informatie?
Kortom, Merchtem verbrusselt in een heel snel tempo. Het is alsof het huidige college het gefaalde woonbeleid van Brussel wil oplossen. Het lijkt erop dat de LvB (Lijst van de Burgemeester), intussen Lijst1785, zich vooral profileert als “Lijst voor meer Buildings”. Intussen schreeuwt het college moord en brand wanneer iemand denkt dat er een link zou zijn tussen de politiek en de appartementenindustrie. Tegelijk doen ze er niets aan om die verdenking te ontkrachten. Integendeel, in plaats van iedere mogelijke zweem van belangvermenging te vermijden, zijn verschillende prominenten (1) van het schepencollege zelf aan de slag in de vastgoedsector, door zelf een vastgoedkantoor op te richten en/of als actieve bouwpromotor in Merchtem!
Op legaal vlak zal dit allemaal wel in orde zijn (?), maar deontologisch kunnen hier meer dan grote vraagtekens bij geplaatst worden. Dit voedt antipolitieke gevoelens en is daarom meer dan betreurenswaardig. Ook in hun communicatie laat de meerderheid geen twijfel bestaan. In een ‘verhelderingsavond’ rond ruimtelijke ordening verklaarde de OCMW-voorzitster Julie Asselman: “Wat moeten wij anders doen? Welke bouwpromotor gaat daar anders nog willen investeren?” Een ander antwoord dat ook steevast naar voor wordt geschoven is: “De eigenaars willen hun grond/eigendom ten gelde maken”.
Wiens belangen worden er eigenlijk gediend – die van de bevolking of anderen?
Herinnert u zich het Mieregemplein vroeger nog? Op zaterdag werd er gekaatst, kinderen uit de buurt speelden met elkaar,… Het Mieregemplein was een echt ontmoetingsplein. Na Open VLD beleid sinds 2000 kan men zich enkel nog maar afvragen: Waar is de gezelligheid van Merchtem gebleven?
1) Schepen De Valck van ruimtelijke ordening richtte in 2007 zijn eigen immokantoor op (De Valck Invest: bemiddeling bij aankoop van onroerende goederen, http://www.daviddevalck.be/de-valck-invest/ )
Luc Asselman was jarenlang OCMW-voorzitter (opgevolgd door zijn dochter Julie in 2012) en is thans ondervoorzitter van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO). Die commissie behandelt de bezwaren tegen bouw- en verkavelingsvergunningen in de gemeente en adviseert het schepencollege inzake ruimtelijke ordening. Ook hij richtte tijdens zijn politiek mandaat, in 2005 MADEBLAS Immo op. De afkorting verwijst naar zichzelf en zijn vrouw (MaDeBlAs = Maggie De Block Asselman, http://madeblas.be/nl/ ).
Oud-schepen Vandevelde richtte in 2008 ook zijn eigen immokantoor op: Amarant BVBA (immobiliën, exploitatie van en handel in onroerend goed).
Wij vinden dat woonkwaliteit mag primeren op woonkwantiteit. Dat daar een strenge bouwverordening en een actieve controle op het naleven van deze bouwverordening bijhoort, spreekt voor zich. Woonkwaliteit kan immers al heel wat opgekrikt worden door “kleine en eenvoudige” zaken toe te passen: kunnen parkeren in je eigen woonst en niet op straat; je fiets vlot en veilig kwijt kunnen; een eigen berging hebben om je garage niet vol te moeten zetten; een grote verplichte en afsluitbare geventileerde afvalruimte in een appartementsblok om geen ratten of ander ongedierte aan te trekken, … .
Verbreden waar kanWij zien ook bestaande huizen liever niet wegkwijnen in de schaduw van “hoge buren”. Voor ons ook geen woonblokken die straten versmallen en verduisteren. Dat laatste kan men regelen door de bouwlijn (=de lijn waar de gevel van het gebouw mag komen) achteruit te plaatsen. Niet alleen is er daardoor automatisch meer licht, er is ook meer ruimtegevoel en er kunnen zelfs parkeerplaatsen voor de deur gecreëerd worden. Het geeft bovendien ook meer zichtbaarheid waardoor de verkeersveiligheid stijgt, het maakt plaats voor de zwakke weggebruikers en uiteraard biedt dit de mogelijkheid om meer groen in het straatbeeld te krijgen. Het zou bovendien de luchtkwaliteit (en onze gezondheid) in Merchtem ten goede komen.
Is dit enkel kortetermijndenken? Wat dan met de bevolkingstoename? Volgens verschillende berekeningen komen er in Vlaanderen 1,2 miljoen mensen bij de komende jaren. Zullen die allemaal in een appartement moeten wonen? PRO Merchtem, samen met vele anderen, meent van niet. Dit uiteraard in tegenstelling tot de machtige bouwlobby in ons land. Alle statistieken en prognoses (zoals http://statbel.fgov.be, http://www.statistiekvlaanderen.be, …) noodzaken dit evenmin! De gevolgen van dit soort inbreiding in gemeenten laat zich trouwens iedere dag opnieuw meer en meer voelen: meer en langere files, meer vandalisme en kleine criminaliteit, …. Wij menen dat er geen nood is aan meer blokken, wel aan een tweewoningenbeleid. Zo kunnen we de toekomstige noden inzake huisvesting aan met eenvoudige ingrepen: in bestaande huizen die er zich toe lenen, kan men bijvoorbeeld beneden een gezin laten wonen en op het eerste verdiep een alleenstaande. Maar er zijn natuurlijk ook andere voorbeelden: co-housing, kangoeroewoningen, aanleunwoningen, …. Het woonloket (dienst op het gemeentehuis die mensen informeert over bouwen in Merchtem) kan hier een belangrijke rol in spelen. Ouderen en mensen met een beperking wensen we zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving te laten wonen. Specifieke ondersteuning (advies op maat door het woonloket) om hun woning aan te passen moet inspelen op deze behoeftes.
VergroeningIntegreren van groene en mooie ruimtes zal dan ook noodzakelijk zijn om het huidige straatbeeld van baksteenrood en betongrijs om te vormen. Zo willen wij ook onze pleinen herwaarderen, door veel meer aandacht te hebben voor het inplanten van groen samen met het kritisch herbekijken van het huidige parkeerbeleid (zie ook paragraaf over vlot parkeren). Net zoals de start van PRO Merchtem, nl. ‘Dromen voor Merchtem’ (2), moet Merchtem meer toekomstgericht en ambitieuzer durven zijn. Nagaan of een ondergrondse parking op het Mieregemplein haalbaar is, al dan niet met privé-investeerders (crowdfunding), hoort hier zeker bij. Het inrichten van een gezellig plein met een speelfontein in de zomer, groene accenten, bankjes, petanque- en pingpong pleintjes zijn voor ons geen dromen maar iets waar wij op termijn willen voor gaan.
Verder stellen we voor om, met instemming van de inwoners van Merchtem, dringend in onderhandelingen te gaan om tussen de Puursstraat en de kerkvijver een nieuwe ontmoetingsplaats/groene long te creëren. We denken hierbij aan een combinatie van wandelruimte, speelbos en hondenweide. Dit brengt uiteraard kosten met zich mee, maar wanneer we in het achterhoofd houden dat het hier gaat om overstromingsgevoelig gebied, kan dit ook veel miserie voorkomen. Sedert de bouwontwikkelingen in de Puursstraat heeft dit gebied al vier (!) keer blank gestaan. De laatste jaren heeft het ook al verschillende keren maar een haar gescheeld of het was weer overstroomd. Dat men er bouwgrond van maakte en dit blijft bestendigen, is meer dan een verkeerde keuze. Trouwens, de Vlaamse overheid stimuleert gemeenten om bouwgrond op te kopen als ze zo de waterbuffercapaciteit kunnen behouden/verhogen!
Er is ook dringend nood aan het herwaarderen van onze speeltuinen. Hierbij denken we in de eerste plaats aan de speeltuinen in onze deelgemeenten, maar ook de OCMW speeltuin ligt er verwaarloosd bij. Kinderen moeten zich in een veilige, afgebakende (toch zeker als er een beek naast ligt) en overzichtelijke speeltuin kunnen uitleven.
Dit zal onze leidraad worden inzake ruimtelijke ordening. We realiseren ons natuurlijk wel dat verkeerde keuzes van de voorbije jaren niet snel of zomaar ongedaan gemaakt kunnen worden. PRO Merchtem wil wel naar een ander, eenvoudig en menselijk woonbeleid evolueren. Een woonbeleid waar contact met buur en natuur een vanzelfsprekendheid is.
2) Publicatie ’t Spechtje ‘Dromen voor Merchtem’ augustus 2017
Herinnert u zich nog eind 2012, toen onze kandidaat Luc Robberechts in het ziekenhuis belandde als gevolg van zinloos geweld? Herinnert u zich nog het dodelijk incident op de parking van de LIDL in 2015? In de zomer van 2018 werd de omgeving van Ten Anckere onveilig gemaakt. Drugs, vandalisme en intimidatie werden schering en inslag, ook aan het sportcomplex. Wie veilig denkt te parkeren aan het station en de sporthal kan van een kale reis terugkomen door een forse toename van fietsdiefstallen en vandalisme aan wagens. Ook waren er meermaals problemen op de Varkensmarkt op klaarlichte dag. Een aantal van die problemen werden zelfs aangekaart op “uw college luistert”!
De feiten volgen elkaar steeds sneller op. Het gaat zelfs zo ver dat verschillende mensen online eraan denken om het recht in eigen handen te nemen! En waar bleef het antwoord van het college? Meestal veel te laat en vaak vooral met zware woorden als “nultolerantie”, “samenscholingsverbod” … Vijgen na Pasen…
Op andere vlakken, zoals in het verkeer lopen de zaken niet zoals ze horen, zeker voor fietsers en voetgangers. Het centrum is een uitdaging voor zwakke weggebruikers. Er zijn er haast geen fietspaden noch veilige fietsvoorzieningen. De toestand van sommige voetpaden is van dien aard dat voetgangers en personen met een handicap de straat verkiezen boven het voetpad.
Ook de stationsomgeving scoort qua verkeersveiligheid niet bijster goed, het is eerder een toonbeeld van hoe het niet moet. Dat het college er niet echt wakker van ligt, blijkt uit het feit dat men ook hier weer de voorkeur geeft aan meer en hoger bouwen in plaats van bijvoorbeeld het stimuleren van openbaar vervoer. Een veilige route richting station voor fietsers is er niet en parkeerplaatsen op weekdagen na 7 uur ‘s morgens zijn bijzonder schaars…
PRO Merchtem wil een gemeente zijn waarin iedereen zich veilig voelt. Wij geloven dat camerabewaking op welgekozen plaatsen daarbij kan helpen, aangevuld met andere technieken in samenspraak met de politie. Dergelijke plaatsen zijn bijvoorbeeld: Ten Anckere, het station, het voetbalcomplex, de Varkensmarkt, het Mieregemplein… Mobiele camera’s kunnen die camera’s aanvullen. Dat zoiets realiseerbaar is bewijst de gemeente Wemmel al binnen de politiezone. Met mobiele ANPR-camera’s (nummerplaatherkenning) willen wij de criminaliteit doen dalen en het zwaar doorgaand verkeer weren op plaatsen waar ze niet thuis horen.
Daarbovenop willen we buurtnetwerken of “BIN” in het leven roepen. Dat is een gestructureerde samenwerking tussen de politie (wijkagent) en burgers om de sociale controle te verhogen en zo criminaliteit te weren. Positieve voorbeelden uit andere gemeenten en steden bewijzen dat dialoog werkt. Met het inzetten van de reeds bestaande gemeenschapswachten van de politiezone AMOW, kunnen wij dit ook nog versterken. Een veiligheidsbeleid uitwerken, in samenwerking met verschillende (jeugd-)verenigingen, scholen, politie, jeugdwerk e.a., is een must!
De veiligheid van de zwakke gebruiker ligt ook PRO Merchtem nauw aan het hart. Inzetten op trage wegen is van groot belang voor PRO Merchtem. De OMA-route is daarom een must en PRO Merchtem is dan ook verheugd dat er na 15 jaar eindelijk werk van wordt gemaakt. Een ander concreet voorstel is om het wegje van Terspelt (tussen recyclagepark en Kalkovenlaan) te verharden. Waardoor zwakke weggebruikers die van Brussegem komen het gevaarlijkste deel van de Brusselsesteenweg kunnen vermijden richting centrum. Hier stopt het evenwel niet bij. Koning auto zal zich niet zomaar laten verdrijven. Merchtem kleurt rood op de Vlaamse fietskaart (http://geo.vlaamsbrabant.be/mobiliteit/, rood = geen infrastructuur). Dit kan en moet beter. Het fietsgebruik doen stijgen zal pas lukken als de infrastructuur het toelaat om zich vlot en veilig met de fiets te verplaatsen.
Zoals we reeds gezegd hebben, moet de omgeving van het station anders en veiliger worden, zeker nu (na vele jaren tegenwerking door het vorige schepencollege) de OMA-route er zal komen. Sommige delen van de weg moeten breder. De buurt heeft dringend nood aan een fietspad dat het station verbindt met de rest van Merchtem. Ervoor zorgen dat spoorgebruikers veilig en vlot het station kunnen bereiken met de fiets, zal ook al een deel van de parkeerdruk aan het station wegnemen.
PRO Merchtem wil ook vol inzetten op een veiligere schoolomgeving. Het plan van de herinrichting van het centrum sluit hier bij aan. Minder en trager verkeer is wat het centrum nodig heeft. Een doorsteek van de markt naar de Vesten is hierbij ontontbeerlijk.
Bij de aanleg van nieuwe wegen moet er sowieso aandacht gegeven worden aan de zwakke weggebruikers door bijvoorbeeld afgescheiden wandel- en fietspaden. Doodlopende straten in nieuwe verkavelingen willen we graag kindvriendelijk inrichten.
De zichtbaarheid van de zwakke weggebruiker kunnen we verhogen door op oversteekplaatsen gebruik te maken van ‘slimme technologie’: deze zorgt ervoor dat een oversteekplaats extra belicht kan worden en zo meer opvalt voor autobestuurders. PRO Merchtem stelt voor om hiervoor de verkeersexperten van de gemeente een studie te laten uitvoeren.
Vandaag plaatsen heel wat mensen hun auto gewoon op straat. “Omdat iedereen zijn garage als zolder gebruikt”, wordt soms gezegd. Dat kan, maar wij vermoeden dat het eerder komt omdat gezinnen vandaag (vaak) twee auto’s hebben. Dat terwijl bouwheren aangemaand worden om in de meeste gevallen slechts één (!) parkeerplaats te voorzien per wooneenheid. Ook het parkeerbeleid is niet logisch: iemand met een bewonerskaart van bijvoorbeeld achteraan in de Stationsstraat, kan nu zonder parkeerschijf op de Markt parkeren.
Het schepencollege verplicht bouwheren nu om een fietsenstalling te voorzien van 1,5m². Dat is misschien goed voor twee kinderfietsen, maar probeer maar eens twee fietsen voor volwassenen hierin te krijgen.
Op vlak van vlot verkeer ligt het verkeersdossier al sinds 2000 stof te vangen. Dat mag niemand verbazen; de toenmalig bevoegde schepen vertelde tijdens de gemeenteraad van november 2017 letterlijk: “Ik heb het al 10 jaar geleden gezegd, aan het verkeer is hier niets meer te doen”. Wie om verduidelijking vraagt in dit dossier, krijgt vaak dooddoeners te horen. De oud-burgemeester Eddie De Block verklaarde tijdens dezelfde gemeenteraad: “Er is vooral een mentaliteitswijziging nodig bij de chauffeurs”. Wat hij precies bedoelde weet niemand (alcoholcontroles, meer aandacht voor fietsers, snelheidscontroles ... ?). Bovendien moet die mentaliteitswijziging uit de hemel vallen, want het college neemt geen enkel initiatief om die andere mentaliteit te bewerkstelligen.
Samengevat: enige durf in dit dossier is zoek; de vrees om onpopulair te zijn is bij het schepencollege te groot.
PRO Merchtem wil moeilijke dossiers niet uit de weg gaan. Ook in deze problematiek is gericht en lokaal werken de boodschap! Eerst dus alle problemen in kaart brengen, om ze dan volgens belangrijkheid aan te pakken. De banden met het Vlaamse gewest / provincie opnieuw aanhalen/herstellen is hier onontbeerlijk.
Om het verkeer vlotter te laten verlopen, dringt een haalbaarheidsstudie zich op om een verbindingsweg te maken tussen de Wolvertemsesteenweg en de Kouter. Zo zal het centrum (Wolvertemsesteenweg, Gasthuisstraat, Burchtlaan, Reedijk, Langesteenweg,…) ontlast worden. Hierbij denken we aan het uitproberen van proefopstellingen in het centrum. Onze eerste proefopstelling kunt u hieronder bekijken. Niets doen, zoals sinds 200 het geval is, is geen optie!
Deze ontsluiting zal o.a. zorgen voor vlot verkeer van en naar Peizegem, het sluipverkeer wordt ontmoedigd, … Bij activiteiten (zoals Merchtem op Stelten, wekelijkse markt, kermis, wielerkoersen enzovoort) zal hierdoor ook een vaste en degelijke wegomleiding ontstaan. Tevens dienen er studies te worden uitgevoerd van hoe andere delen van Merchtem ontsloten kunnen worden. Niets doen, zoals sinds 2000, is geen optie!
Ook aan het openbaar vervoer willen we aandacht besteden, hoe klein de ingrepen ook mogen wezen. Bijvoorbeeld: een bord aan het station dat je duidelijk maakt waar je welke bus kan nemen, onderzoeken of de realtime app van ‘De Lijn’ en NMBS koppelen aan de gemeente app, het initiatief voortzetten om jaarlijks te investeren in één degelijk bushokje, veilige fietsstallingen voorzien aan belangrijke knooppunten van ‘De Lijn’, terug de overkapping bouwen op de plaats van de verdwenen beschutting op de Varkensmarkt (3) …
Vlot parkeren is één van de noodzakelijke voorwaarden voor een bloeiend en bruisend centrum. PRO Merchtem wil daarom ook het centrum heruitvinden en dit in nauwe samenspraak met de lokale handelaars. Mogelijke pistes daarvoor zijn: meer éénrichtingsverkeer, interessante kavels opkopen voor parkeerruimte (i.p.v dure kavels tijdelijk te huren), meer 30-minutenparkings (voor handelaars die dat willen), aangename terrassen die uitnodigen om koffie te drinken, veilige fietspaden naar en in het centrum, goed onderhouden voetpaden,….
Een ondergrondse parking (Mieregemplein) nabij het centrum zou de parkeercapaciteit zeker ten goede komen. Mocht hiervoor geen voldoende draagvlak gevonden worden (steun/inbreng inwoners, zelfstandigen, financieel) dan kan men nog steeds bovengronds een herinrichting doorvoeren. Ook hier hebben reeds enkele experts zich over gebogen. Met aandacht voor het omhoog brengen van de parkeercapaciteit, veiliger verkeer en meer groen in het straatbeeld. Benieuwd hoe een groen Mieregemplein er kan uitzien? Zie hieronder.
Om ervoor te zorgen dat er niet nog meer wagens op de straten terecht komen, willen we bouwheren bij nieuwbouw in de toekomst verplichten om de norm van de Vlaamse overheid te volgen: 1,6 ruime parkeerplaatsen per wooneenheid. Daarvan kan evt. 0,6 afgekocht worden voor een som van € 6.000.
Dat geld kan dan gebruikt worden om verder te investeren in Merchtem. Verder lijkt ons een verplichte fietsenstalling van 2,5 m² per wooneenheid in nieuwbouw nodig, om te voldoen aan de huidige en toekomstige noden. Zeker als men meer mensen op de fiets wil krijgen voor korte afstanden.
Verder moet het aantal parkeerplaatsen aan en rond het station de hoogte in. In Ossel is er in het centrum ook nood aan extra plaatsen. Ook hier moet de gemeente haar voorkooprecht durven uitoefenen en de meest geschikte kavels opkopen.
3) Raadslid Joris Verspecht heeft het voorstel ter sprake gebracht op de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft dit unaniem aanvaard, maar tot op heden blijven de buspendelaars in de regen staan.
Beschikt onze gemeente dan niet over een goed recyclagepark? Zeker wel, en het is bovendien ook een zeer praktische site. Diegenen die daarvoor zorgden, verdienen ook van ons een dikke PROficiat! We stellen echter wel vast dat er veel minder gerecycleerd wordt. De dure kost voor bepaalde fracties is hier allicht niet vreemd aan. Dat is jammer. Waar je vroeger nooit alleen was, sta je nu vaak eenzaam en alleen te recycleren.
Wat verder spijtig is, is dat men besliste om niet langer papiercontainers ter beschikking te stellen. Het aantal glascontainers werd drastisch teruggeschroefd tot enkele onbewaakte inzamelplaatsen.
Iedereen stelt dan ook vast dat deze sites telkens weer tot een vuilnisbelt worden herschapen (sluikstorten) en bovendien zijn deze glascontainers de ideale voedingsbron voor wespen, met alle ongemak vandien.
In de ogen van het college dienen jeugdbewegingen als goedkope werkkrachten voor het proper houden van het centrum. Ons inziens miskent men daarmee niet alleen de werking van die jeugdbewegingen, het illustreert ook dat de gemeente vooral de gevolgen aanpakt en niet de oorzaken.
Wij gaan voor een nette gemeente. Daarbij is een veegmachine vanzelfsprekend. Elk seizoen zouden wij een groot kuismoment willen organiseren, in samenwerking met verenigingen en vrijwilligers.
Sluikstorten willen we tegengaan met meer controles, een meldpunt (vb. via de Merchtem-app) en zwaardere boetes. Ook tegen nalatige hondeneigenaars die bewust een pakje laten liggen, willen we strenger optreden.
Rekening houdend met (onder meer) appartementen zonder berging of terras, vinden wij de wekelijkse huisvuilomhaling heel belangrijk. Gelukkig wordt sinds oktober 2018 (voorlopig) de wekelijkse huisvuilomhaling aangehouden, wat een aanzienlijke verbetering is!
Wie zijn huisvuilzak vroeger kwijt wil, zou die kwijt moeten kunnen in de betalende fractie op het recyclagepark (ook handig als je op reis vertrekt). Ook een tweemaandelijkse glasomhaling moet haalbaar zijn.
Versoepelen gebruik recyclageparkIn verband met ons recyclagepark willen we graag het gebruik ervan promoten door iedere Merchtemnaar per trimester één gratis toegang te voorzien (met een personenwagen). Ook de openingsuren van het recyclagepark willen we aanpassen. Om rekening te houden met mensen die in het weekend werken en zelfstandigen, zou het recyclagepark op maandag moeten open zijn en vb. sluiten op donderdag. Verder lijkt het ons logisch dat we tijdens de wintermaanden het recyclagepark minder (lang) openhouden, net omdat die periode minder (groen) afval genereert. Dat is niet alleen logisch, het bespaart bovendien.
Afval en sluikstorten verminderen, betekent ook de oorsprong van het afval aanpakken en dus de consument trachten te overtuigen om bewust hiermee om te gaan. Gerichte sensibilisatiecampagnes in combinatie met het veel strenger optreden tegen sluikstorten, zullen dan ook zeker bijdragen aan een proper Merchtem. Hierbij moeten we ook gerichter optreden tegen zwerfkatten en ongedierte.
Nochtans gaat Merchtem er prat op een feestgemeente te zijn. Waar beter dan op een feest kan je nieuwe banden smeden, elkaar leren kennen ... ? Dat de gemeente daarom feestcheques uitschrijft, is een goed idee - al is het wel een feit dat vooral geboren en getogen Merchtemnaars ervan genieten.
Na jaren van beloftes blijven de jongeren op vlak van feesten nog steeds in de kou staan. Waar blijft nu die locatie waar jongeren zich kunnen uitleven? Een feestgemeente zonder feestlocatie, het is toch een raar gegeven…
Natuurlijk werken niet enkel feesten gemeenschapsbindend, sport heeft ook een dergelijke functie. Op sportief vlak zijn er zeker een aantal positieve initiatieven genomen, al kan men zich toch vragen stellen bij bepaalde beleidskeuzes. Zo is er in voetbalrangen een samenwerking tot stand gekomen tussen Wolvertem en Merchtem. Waarom gebeurde dit zonder een advies van de sportraad? Hoe spijtig is het niet dat we beschikken over zo’n prachtveld en geen eigen eerste ploeg? Waarom staat de moeite die men deed voor de fusie met Wolvertem in schril contrast met de moeite voor het redden van het Peizegems voetbal?
Herinnert u zich nog dat ons een nieuwe sporthal beloofd was? En dat het aankondigingsbord daags na de verkiezingen van 2012 ‘plots’ verdween? Althans, daar lijkt na vijf jaar de plotse vernieuwings- en herstelgolf van tal van zaken (douches, speeltoestellen, stoelen, …) op aan te sturen. In dit rijtje past zeker ook dat pas na 18 jaar, in 2018, beslist werd om iemand op kosten van de gemeente vast verantwoordelijk te maken voor de jeugdhuizen. Duidelijker dan dit kan men het niet stellen dat de inwoners van Merchtem louter als kiesvee bestempeld worden.
Communicatie is onontbeerlijk in een samenleving. Daarom willen we extra investeren in het Nederlands. Dat kan op een positieve en ongedwongen manier door te blijven investeren in bv. extra taallessen op school, door mensen aan te sporen hun Nederlands te oefenen (vb. via taaltandems), door winkeliers en marktkramers aan te moedigen het Nederlands te gebruiken, o.m. met bordjes als vb. “hier oefenen wij samen ons Nederlands”, …
Voor kinderen willen wij op woensdagnamiddag een werking “taalspelen” opstarten. Kinderen worden dan op een aangename manier extra ondergedompeld in de Nederlandse taal zodat ze sneller de taal leren en die ook in hun vrije tijd gebruiken. We werken hier niet met taalboeken zoals op school, maar met groepsactiviteiten en spelletjes waarbij de taal aan bod komt. Merchtem heeft een ‘schepen van het Vlaams karakter’, maar er moet leven in geblazen worden.
Versterken van ons onderwijsMerchtem telt meer dan drieduizend leerlingen, daarmee is Merchtem echt een onderwijsgemeente. De naschoolse opvang zien we zeker op woensdagnamiddag graag kwalitatiever. Het gratis bustransport voor zwemlessen zetten we verder. Flankerend (4) onderwijs moet er bovendien voor zorgen dat alle scholen de ondersteuning krijgen die ze verdienen. We willen het verschaffen van een renteloze lening aan iedere school, voor het bekomen van energiebesparende maatregelen (zonnepanelen, isolatie…) terug op de agenda van de gemeenteraad zetten. Op lange termijn is dit een win-win voor iedere Merchtemnaar.
Het initiatief van de feestcheques willen we behouden, maar wel eerlijker maken. Als men aan een feestje van 20 bewoners € 200 overhandigd, en hetzelfde bedrag aan een feestje van 120 bewoners is dit onevenredig. Wij denken eraan een feestcheque uit te schrijven per buurtfeest met een forfaitair bedrag van € 50 plus € 2,50 per deelnemer (te bewijzen via voorinschrijving). We willen ook jaarlijks die straat belonen die aantoont dat ze extra moeite doet om iederéén in de straat te verenigen, wat in feite de bedoeling was van de feestcheques. Als beloning zou men bijvoorbeeld een straatnaambord kunnen geven met de naam “Feeststraat van het jaar” erop.
Deze aanpassing van de feestcheques heeft PRO in het voorjaar van 2019 voorgesteld, maar door het bestuur werd dit afgekeurd, omdat de telling van het aantal deelnemers teveel administratie met zich zou meebrengen. In plaats daarvan werd beslist dat buurtfeesten voortaan sowieso € 250 krijgen, en buurtfeesten met meer dan 100 deelnemers € 500. Hoe zal het bestuur - zonder extra administratie - vaststellen hoeveel deelnemers er zijn? Wat met buurtfeesten met bvb. 98 deelnemers?
Op feestgelegenheden willen we aandacht voor voldoende vrouwentoiletten. Verder denken we eraan om op onze jaarmarkt jaarlijks een ander Europees land ‘in the picture’ te zetten. Een Merchtemse feestdag in samenspraak met Sport-, jeugd-, en cultuurraad die samen voor de jaarlijkse invulling kiezen. Cultuur is voor ons meer dan alleen maar klassieke concerten die nu meermaals gratis worden georganiseerd. De zomermarkten blijven wij voortzetten; ze zijn origineel en zorgen voor extra gezelligheid.
Gratis drankbonnetjes die onze politici uitdelen tijdens de kermissen … schaffen wij af.
Voluit gaan voor de jeugdDe jeugd verdient zijn eigen Merchtemse “feestlocatie”. We verwijzen naar onze buurgemeente omdat we vinden dat men niet altijd het warm water moet uitvinden als iets goed is. Een multifunctionele zaal beheerd door een VZW waar optredens, toneel, andere culturele activiteiten en fuiven kunnen doorgaan. Om veilig te kunnen feestvieren en overlast te beperken in de zaal en de omgeving denken wij eraan een fuifpas in te voeren, naar analogie met voetbalpas. Met andere woorden: we willen een soort persoonsbewijs invoeren, dat feestvierders in Merchtem moeten tonen vooraleer ze het gebouw betreden. Wie over de schreef gaat, verliest zijn fuifpas. Zo heeft iedereen recht op een fijn en veilig feest.
Zolang er geen eigen fuifzaal is en onze jongeren moeten uitwijken naar andere gemeenten (ook voor eigen fuiven), lijkt ons een feestbus die Hamme, Brussegem, Merchtem en Peizegem aandoet een goed idee.
De toezegging van het college om een vaste verantwoordelijke aan te werven voor de jeugdhuizen kunnen wij alleen maar toejuichen. Hopend dat de jeugdhuizen zelf op zoek kunnen gaan naar een geschikte persoon. Een verantwoordelijke die geen draagvlak heeft bij de jeugd is immers gedoemd om te mislukken.
Verenigen van mogelijkhedenIn het verleden werd er in Merchtem het idee geopperd om een cultureel centrum te openen. PRO Merchtem volgt daarin de visie van de meerderheid om dat niet te doen. Wel wil PRO meer samenwerking met andere culturele centra in de buurt. Zo zou het fijn zijn dat Merchtem enige inbreng kan hebben in het jaarprogramma, in overleg met onze lokale verenigingen. We hopen ook kortingen, zoals thans voor zwembadgebruik, te kunnen onderhandelen.
Samenwerken met buurgemeenten vinden we bij PRO bijzonder belangrijk, om zo de band sterker te maken. De samenwerking en schaalvergroting kan zorgen voor tal van voordelen: het zou kunnen leiden tot gezamenlijke projecten, een beter mobiliteitsplan, …
Venster op iedere sportende MerchtemnaarSport is gezond en sport verbindt. We willen graag zoveel mogelijk mensen aanzetten om te sporten en hen ervan te laten genieten. In ons sportbeleid moeten sportclubs voorrang krijgen op individuele sporters. Sporttoestellen die even oud zijn als de sportzaal en versleten zijn, moeten vervangen worden. Bovendien willen we de sportinfrastructuur beter en sneller laten onderhouden.
Belangrijk in verband met sport is uiteraard het jeugdwerk. Sportclubs met een goede opleiding die onze Merchtemse jeugd laat doorgroeien naar hun hoogste competitie, willen we extra financieel ondersteunen en dit door een herverdeling van het bestaande budget.
Verdraagzaamheid en respectMerchtem heeft dringend nood aan een nieuwe politiek cultuur. Verdraagzaamheid, respectvol omgaan met anderen en participatie van iedereen vormen de kern van een gemeenschap. Het zijn immers de Merchtemnaren die Merchtem maken tot wat het is. De gemeente is iedereen en iedereen is de gemeente. Dat kan natuurlijk alleen als men die Merchtemnaar ook het gevoel geeft dat hij kan deelnemen en serieus genomen wordt. Om dit effectief te realiseren wil PRO Merchtem een vragenhalfuurtje invoeren voor iedere gemeenteraad, tijdens dewelke iedere Merchtemnaar zijn grieven kwijt kan of constructieve voorstellen kan doen. PRO Merchtem plaatst iedere Merchtemnaar centraal, ook de inwoners van de deelgemeenten. Het opnieuw invoeren van een gemeenteraad op locatie, lijkt ons noodzakelijk om de voeling met de deelgemeenten te behouden (dit is jammer genoeg stilletjes afgevoerd in de voorbije legislaturen). Hierbij sluit zeker aan, dat we de openbaarheid van bestuur ten volle willen respecteren, door o.a. ervoor te zorgen dat de gemeenteraad via het internet kan gevolgd worden. De officiële en objectief samengestelde adviesraden (jeugdraad, cultuurraad, seniorenraad) zijn bijzonder belangrijk. Het zijn niet alleen laagdrempelige overlegorganen, ze helpen ook de gemeenschap te vormen. Wij willen de verdere uitholling van deze adviesraden tegengaan door hen periodiek uit te nodigen op de gemeenteraad, waardoor ze meer slagkracht bekomen.
Jaarlijks willen wij ook één open gespreksavond organiseren rond één thema. We kunnen bijvoorbeeld starten met ruimtelijke ordening. In dit verhaal past zeker in het plaatje van de ‘zandloperpolitiek’ (5), waar wij voorstander van zijn en die zorgt voor een continue wisselwerking tussen de inwoners en hun vertegenwoordigers. Kort samengevat werkt het als volgt: ideeën die door de deelnemers aan de gespreksavond/themavergadering weerhouden worden, worden doorgespeeld aan onze ambassadeurs (dit kan een gemeenteraadslid zijn, maar ook evengoed een inwoner die zich extra wil inzetten voor de gemeente). Deze ideeën worden dan op de agenda geplaatst van de gemeenteraad voor bespreking. Nadien wordt het resultaat van deze bespreking via de omgekeerde weg medegedeeld aan de deelnemers/inwoners. Zo werken we aan een politiek met inspraak voor alle inwoners en maken wij gebruik van de talenten en expertise van de Merchtemnaren. In verband hiermee verwijzen we graag naar onze missie, deontologische code en engagementsverklaring.
Verenigen van mogelijkhedenIn het verleden werd er in Merchtem het idee geopperd om een cultureel centrum te openen. PRO Merchtem volgt daarin de visie van de meerderheid om dat niet te doen. Wel wil PRO meer samenwerking met andere culturele centra in de buurt. Zo zou het fijn zijn dat Merchtem enige inbreng kan hebben in het jaarprogramma, in overleg met onze lokale verenigingen. We hopen ook kortingen, zoals thans voor zwembadgebruik, te kunnen onderhandelen.
Samenwerken met buurgemeenten vinden we bij PRO bijzonder belangrijk, om zo de band sterker te maken. De samenwerking en schaalvergroting kan zorgen voor tal van voordelen: het zou kunnen leiden tot gezamenlijke projecten, een beter mobiliteitsplan, … .
Venster op iedere sportende MerchtemnaarSport is gezond en sport verbindt. We willen graag zoveel mogelijk mensen aanzetten om te sporten en hen ervan te laten genieten. In ons sportbeleid moeten sportclubs voorrang krijgen op individuele sporters. Sporttoestellen die even oud zijn als de sportzaal en versleten zijn, moeten vervangen worden. Bovendien willen we de sportinfrastructuur beter en sneller laten onderhouden.
Belangrijk in verband met sport is uiteraard het jeugdwerk. Sportclubs met een goede opleiding die onze Merchtemse jeugd laat doorgroeien naar hun hoogste competitie, willen we extra financieel ondersteunen en dit door een herverdeling van het bestaande budget..
Voluit gaan voor 65+De vergrijzing van de bevolking is een feit. Respect hebben voor iedereen betekent dus ook dat onze 65-plussers de aandacht krijgen die ze verdienen. PRO Merchtem wil ook hier gericht werken en concrete verbeteringen voorstellen. De seniorendag willen wij zeker behouden, maar hadden we graag een andere insteek gegeven. Door bijvoorbeeld hier een schoolproject van te maken, kunnen we de kloof kleiner maken tussen jong en oud.
Verder vindt PRO Merchtem dat de dagprijs van het OCMW-rusthuis gerust wat socialer mag gemaakt worden. Niet alleen is de dagprijs duurder dan die van vele privé-rusthuizen, maar nu betaalt iedereen ook evenveel, ongeacht het inkomen (pensioen) van de inwoner. Wij zien het graag anders, nl.: de dagprijs opsplitsen in een vast deel (80%) en een variabel deel (20%) afhankelijk van de hoogte van het pensioen. Op deze wijze dragen de grootste schouders de grootste lasten. Verder stellen wij voor om de dagprijs slechts om de twee jaar te indexeren.
Wij willen dat onze ouderen zich makkelijker door Merchtem kunnen verplaatsen, door voet- en fietspaden beter te onderhouden en aan te leggen waar nodig (zie ook de paragraaf over veilig kunnen fietsen en wandelen). Een concreet voorstel hierbij is zeker om de hoofdpaden van het kerkhof te verharden (bijv. met klinkers), opdat iedereen makkelijk en veilig de laatste rustplaats van hun dierbaren kan bezoeken.
PRO Merchtem wil zich ook engageren om, in samenspraak met de reeds bestaande organisaties (OKRA, Vrienden Senioren, NEOS, LSB, …), onderbouwde initiatieven ten voordele van de 65 plussers (de eenzaamheid/vervreemding van sommige ouderen tegengaan, 65+ meer integreren in projecten, …) te ondersteunen.
In dit kader past zeker ook het voorstel om een zorgboerderij (kippen, geitje, duivenkot,…) rond de serviceflats in te richten. Leuk voor de bewoners, leerrijk voor de lagere en kleuterscholen, extra troef voor zonnelied. Ongetwijfeld zullen hierdoor de kleinkinderen met veel meer plezier oma en opa komen bezoeken. Tevens willen wij het speelplein overzichtelijker maken waardoor papa, mama, opa en oma kunnen genieten van de spelende kinderen.
4) Het decreet flankerend onderwijsbeleid geeft volgende definitie: Het geheel van actieplannen die een gemeente ontwikkelt om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaams onderwijsbeleid, het lokale onderwijs – en de gelijke onderwijskansen in het bijzonder – te ondersteunen.
5) Burgerinitiatief High Five Ternat.
PRO Merchtem beseft ten zeerste dat dit programma een financiële keerzijde heeft. Dat doet sommige mensen, en vooral politici, uitspraken doen als: “grote investeringen kunnen alleen door hogere belastingen”!
Als dat zo is, dan kan men zich afvragen wat er eigenlijk achter dat soort uitspraken zit. Het huidige college heeft immers ook dure investeringen gedaan zonder de belastingen te verhogen (of zijn zij vooral creatief met cijfers?). Doordachte keuzes maken ten voordele van ALLE Merchtemnaren, daar staat PRO Merchtem voor. En dit uiteraard liefst binnen het bestaande budget.
Ons programma is immers een langetermijnproject. We willen verder kijken dan enkel de volgende gemeenteraadsverkiezing, zodat U weet in welke richting onze gemeente groeit. Dat zou op zich al een politieke aardverschuiving zijn.
Want, wat is het alternatief? Blijven aanmodderen zoals men tot nu toe deed? Merchtem helemaal cadeau doen aan bouwpromotoren? Besparen op veiligheid? Hopen dat het vuil in Merchtem oplost in het niets? Bidden dat de files vanzelf verdwijnen? …
U weet wel beter!Al jaren zien we Merchtem en haar deelgemeenten verbrusselen!
Wij zien Merchtem anders en hopen dat u dat ook doet.